Dieselhydraulická lokomotiva 748.535


Situace výroby motorových lokomotiv v ČSSR v 70. létech 20. století byla poměrně paradoxní. Lokomotivka ČKD v Praze, které zdatně sekundovaly Turčianské strojárne Martin a Závody ťažkého strojárstva v Dubnici nad Váhom, dokázala jakž takž vykrýt svojí produkcí potřeby ČSD, avšak požadavky průmyslových podniků na dodávky vlečkových lokomotiv plnit už schopná nebyla. Důvodem byla masová produkce lokomotiv ČME3 pro železnice SSSR, která měla absolutní prioritu.
Přitom potřeby průmyslu nebyly malé: je třeba si uvědomit, že železniční doprava tehdy měla zcela jinou ekonomickou pozici, než dnes. Situaci řešil podnik zahraničního obchodu Strojexport dovozem lokomotiv ze zahraničí, pokud možno socialistického. Tak se u nás mezi r. 1972 – 83 v těžkých vlečkových provozech objevilo celkem 42 výkonných rumunských lokomotiv továrního typu LDH125.
Bukurešťská továrna, která se před znárodněním jmenovala podle svého zakladatele Malaxa (my měli pana Škodu, oni pana Malaxu) měla bohaté zkušenosti s výrobou velkých dieselových lokomotiv už ve 30. létech, kdy u nás kralovala pára. Stroje LDH125 (Locomotiva diesel-hidraulica 1250 PS) byly primárně určeny pro vozbu lehkých rychlíků, osobních vlaků a střední nákladní výkony na hlavních tratích, proto byl velký počet strojů vybaven zařízením pro vytápění vlaků párou. Celkem bylo mezi r. 1967-92 vyrobeno úctyhodných 1453 lokomotiv nejen pro Rumunsko, ale i řadu dalších zemí. Mnoho z nich je v provozu dodnes, neboť se jedná, navzdory obecné představě o balkánské technice, o stroje velmi spolehlivé.
Lokomotivu pohání naftový přeplňovaný šestiválec s vrtáním 290 mm licence švýcarské firmy Sulzer a hydrodynamická převodovka TH2 licence rakouské firmy Voith. Dodnes v ČR přežily 4 stroje, z nichž dva provozuje společnost Railway Capital a. s. Oba pocházejí z vlečky teplárny v Praze Malešicích. Říkáme jim Faur nebo Rumun.

Výrobce: FAUR, Uzina 23. August, Bucureşti, Rumunsko
Rok výroby: 1980, výr. číslo 24479
Hmotnost: 71 t
Nejvyšší rychlost: 100 km/h
Výkon 920 kW (1250 koní)

Z provozu


Faur Faur
Nastavení fotogalerie