Dieselelektrická lokomotiva T 435.097 (720.097)

Hektor

Legenda československých kolejí, lokomotivní typ, který byl jako první schopen konkurovat parní trakci, spatřila světlo světa před 60 lety v pražské lokomotivce ČKD. Okolnosti zrodu ale nebyly jednoduché.

Koncem 50. let spolu soupeřily dvě základní koncepce motorových lokomotiv, jež se měly stát náhradou parní trakce. Šlo o řešení přenosu výkonu spalovacího motoru. Zatímco oficiální místa preferovala hydraulický přenos výkonu mimo jiné s ohledem na úsporu mědi, na prknech konstruktérů vznikaly také konstrukce s elektrickým přenosem, jehož handicapem tehdy bylo, že šlo o „americký“ vzor. Nakonec se ukázalo, že náš průmysl není schopen dodat spolehlivé hydrodynamické převodovky, takže lokomotivy s nimi byly velice poruchové. Za této situace vyjely z libeňské lokomotivky v roce 1958 první prototypy řady T 435.0. Do roku 1962 bylo vyrobeno celkem 287 strojů, z toho 233 pro Československo. Exportní stroje mířily do řady zemí včetně Iráku a Indie. Že se mašina podařila na první dobrou dokazuje fakt, že dodnes je u nás v provozu okolo třiceti kusů řady – u výrobku uvedeného na trh bez zkušeností slušný výsledek. Lokomotivy jsou pověstné svojí spolehlivostí hraničící s nezničitelností. Řada T 435.0 se stala základem pro konstrukci celé řady dalších typů vyráběných u nás v následujících desetiletích. A ještě něco: vzhledově mašina opravdu připomíná americké lokomotivy té doby.

Pod kapotou mašiny najdeme atmosférický vznětový stojatý šestiválec K6S310DR s vrtáním 310 mm, který pohání stejnosměrný trakční generátor. Elektrický proud spotřebovávají čtyři trakční elektromotory na nápravách.

Naše mašina T 435.097 byla dodána ČSD do depa Bohumín, kde posunovala s těžkými uhelnými vlaky. Že to byla služba těžká dokazují záznamy v provozní knize: několikrát vykolejila a jednou ležela na boku. V 90. létech byla předána do Brna a nakonec odprodána na vlečku uhelných skladů, kde ji objevil současný vlastník. Po důkladné opravě v roce 2014 se vrátila do aktivní služby. Říkáme jí Hektor nebo Ťapka.

Výrobce: ČKD Lokomotivka Praha
Rok výroby: 1961, výr. číslo 5086
Hmotnost: 61 t
Nejvyšší rychlost: 60 km/h
Výkon 551 kW (700 koní)

Fotky z provozu


Mn vlak vykládá v místě stavby vlečky Černětice Mn vlak vykládá v místě stavby vlečky Černětice
Přeprava rakouského Krokodýla ve Velešíně Přeprava rakouského Krokodýla ve Velešíně
Pn u Loun Pn u Loun
Přeprava konvoje zrušených lokomotiv ve Stráži nad Ohří Přeprava konvoje zrušených lokomotiv ve Stráži nad Ohří
Nastavení fotogalerie