Krytý nákladní vůz Zsr 1-46309

Park nákladních vozů, těžce zdecimovaný druhou světovou válkou, sice doplnily kořistní vozy nejrůznějšího původu, ale bylo jasné, že jede pouze o dočasné řešení. Proto byla prakticky bezprostředně po osvobození zahájena výroba potřebných vagonů vlastní československé konstrukce. Typickým představitelem je „zetka“, krytý voz řady Zsr, později desetiletí známý jako řada Zsr.

Vozy se vyráběly ve čtyřech provedeních:

  • vůz s brzdařskou budkou, v níž je klika ruční brzdy a táhlo záchranné brzdy, a průběžnou tlakovou brzdou Božič,
  • vůz bez budky a ruční brzdy, s průběžnou tlakovou brzdou Božič
  • vůz bez brzdy, pouze s průběžným brzdovým potrubím,
  • vůz s tlakovou brzdou Božić a průběžným potrubím parního topení, určený pro přepravu spěšnin na osobních vlacích.

Celkem bylo v létech 1946 – 48 dodáno ČSD neuvěřitelných 11.400 vagonů řady Zsr. Výroba byla rozdělena mezi vagónky Tatra Studénka, Kopřivnice, Česká Lípa a Praha Smíchov. Kromě toho bylo vyrobeno 2330 těchto vozů do západního Německa, 550 pro holandské železnice a 658 pro Turecko. U nás se vagóny tohoto typu, od roku 1950 označené Ztr, staly díky svému počtu typickým atributem všech nádraží a nákladních vlaků. Poslední dojezdily v první polovině 90. let; mnohé po vyřazení z pravidelného provozu sloužily jako pojízdné sklady různého materiálu, nebo postávaly za depy a na kopřivami zarostlých kolejích. Dodnes se u nás z obrovského počtu dochovalo pouze okolo 20 kusů různých provedení. Je neuvěřitelné, že jeden z nich stojí ve zuboženém stavu zde v Táboře.

Naše dřevěná „zetka“ z roku 1947 patří mezi vozy prvního provedení s brzdařskou budkou a je restaurována do podoby po vyrobení. Slouží k přepravě jízdních kol a dalších věcí na našich výletních vlacích.

Výrobce: Tatra n. p. závod Studénka
Rok výroby: 1947, výr. číslo 44799
Hmotnost: 10 t
Nejvyšší dovolená rychlost: 100 km/h

Fotky z provozu


Vlak na Písek Vlak na Písek
Vůz Zsr v Kadaňském Rohozci Vůz Zsr v Kadaňském Rohozci
Vůz Zsr na výstavě v Táboře Vůz Zsr na výstavě v Táboře
Nastavení fotogalerie